Koolhydraatarm dieet

Daphne Boters februari 4, 2014 0

Een koolhydraatarm dieet wordt een steeds populairdere manier om af te vallen. Waarom is deze vorm van diëten zo populair? Het antwoord op die vraag is heel simpel: omdat wetenschappelijk onderzoek aantoont dat koolhydraatarm diëten betere resultaten geeft dan niet koolhydraatarme diëten. In dit artikel leggen we in heldere taal uit waarom en geven we aan welke koolhydraatarme diëten momenteel populair zijn en je goed kunnen helpen bij het afvallen.

Waarom een koolhydraatarm dieet effectief is

Om goed te begrijpen waarom je moet oppassen met koolhydraten is een klein stukje theorie noodzakelijk. We proberen het uiteraard kort en bondig te houden.

De theorie

Om af te vallen moet je minder calorieën innemen dan je lichaam verbruikt. Om dit voor elkaar te krijgen is het belangrijk om te weten dat alles wat je eet en drinkt uit macronutriënten bestaat. Deze zijn onder te verdelen in koolhydraten, vetten en eiwitten.

1. Koolhydraten

De producten rijk aan koolhydraten zijn vooral brood, aardappelen, rijst, pasta, rijstwafels, ontbijtkoek, muesli en andere graanproducten maar ook fruit en suiker. Onze voeding is zo geëvalueerd dat we teveel koolhydraten eten. Dus de verhouding koolhydraten, vetten en eiwitten is scheef gegroeid. Het gevolg is dat we snel teveel calorieën eten en daardoor te dik en ongezond worden. Waarom: omdat koolhydraten je maar een korte tijd verzadigen en je al snel weer honger hebt.

Moeten we de koolhydraten dan helemaal overboord gooien? Nee zeker niet, je moet ze blijven eten om gezond te blijven. Wel moet je waarschijnlijk minderen en goed begrijpen dat er verschillende soorten koolhydraten zijn.

Langzame en snelle koolhydraten

Grofweg kunnen we een scheiding maken tussen de snelle en langzame koolhydraten.  Koolhydraten zijn niets anders dan ketens suiker(glucose) moleculen. Je lichaam breekt deze af tot enkelvoudige moleculen en neemt ze vervolgens via de darmwand op in je bloed. De snelheid waarmee de moleculen worden afgebroken bepaalt hoe snel de glucose/suiker in je bloed terecht komt. Als de vertering snel gaat ontstaat er een suikerpiek. Deze duurt maar kort waarna er weer een suikerdip onstaat. Dit heeft als resultaat dat je moe, duizelig en niet lekker kunt worden. Hoe snel de koolhydraten worden afgebroken wordt ook wel de glycemische index (hierna: GI) genoemd. Hoe hoger de GI hoe sneller de koolhydraten worden afgebroken. De snelheid wordt bepaald door het soort product dat je eet. Een hoge GI is 70 of hoger en een lage GI is 55 of lager.

Producten met een hoge GI

  • Pure suiker
  • Honing
  • chocolade
  • dextrose
  • gebakken aardappelen
  • wit brood
  • snoep
  • bier

Producten met een lage GI

  • volkoren- en roggebrood
  • zuivelproducten
  • spagetti
  • vruchtensuiker
  • (sinaas)appels
  • aarbeien
  • nootjes
  • peulvruchten

De hierboven genoemde producten zijn slechts voorbeelden. Het moeilijke is dat het niet op de verpakking van producten staat of het een hoge GI heeft of een lage. Al met al dus gewoon opletten met koolhydraten, eet gezond en regelmatig en je voorkomt bloedsuikerschommelingen.

2. Vetten

Vetten zijn een heel belangrijke smaakmaker in het voedsel dat we dagelijks eten. Naast koolhydraten en vetten geven de vetten je ook energie om van te leven. Verder hoeven vetten niet slecht te zijn. De wetenschap maakt namelijk onderscheid tussen verzadigde en onverzadigde vetten.

Onverzadigde vetten 

De onverzadigde vetten zorgen ervoor dat je cholesterol niveau op peil blijft. Cholesterol bevat vaak een negatieve lading omdat het vaak wordt geassocieerd met allerlei ziektes. Belangrijk is dat je cholestrol niet te hoog wordt maar ook weer niet te laag. De onverzadigde vetten zorgen ervoor dat je cholesterol niveau op peil blijft en is daarmee goed voor je hart.

Verzadigde vetten 

De verzadigde vetten zorgen ervoor dat je cholesterol stijgt en dat is slecht voor je gezondheid.

3. Eiwitten

Eiwitten zorgen voor energie maar worden ook gezien als bouwstof. Het helpt bij de opbouw van spieren en het instandhouden van je spiermassa. Eiwitten worden langzaam door je lichaam verteerd waardoor je een relatief lang verzadigd gevoel hebt. Hierdoor hoef je minder koolhydraten en vetten te eten waardoor je lichaam eerder overgaat tot vetverbranding.

 Succesvol koolhydraatarm dieet

Een koolhydraatarm dieet wat op dit moment al enorm veel mensen heeft geholpen om succesvol af te vallen is het Vitadis dieet. Lees dit artikel om alles te weten te komen over dit succesvolle koolhydraatarme dieet.

Laat een reactie of vraag achter »