Gezond en snel afvallen

Daphne Boters januari 25, 2017 0

Veel mensen volgen een crash dieet als ze willen afvallen. Een crash dieet is een dieet waarin dagelijks erg weinig calorieën worden gegeten voor een bepaalde tijd. Het is niet gek dat nog steeds veel mensen een crash dieet volgen, want het is wel effectief. Je valt namelijk af als je dagelijks minder calorieën (energie) binnenkrijgt dan dat je dagelijks calorieën (energie) verbruikt.

Je hebt dan een negatieve energiebalans en dat is nodig als je wilt afvallen. Echter is een crash dieet maar een tijdelijke oplossing, zodra je weer normaal gaat eten en meer calorieën binnenkrijgt, kom je helaas al snel weer aan. Dit komt doordat ons lichaam de verloren reserves weer aan wil vullen.

 

Aankomen na het volgen van een crash dieet

Deze lichamelijke reactie stamt nog uit onze oertijd, in die tijd hadden we namelijk niet altijd genoeg voedsel tot onze beschikking en als er dan wel genoeg voedsel was, sloeg ons lichaam zoveel mogelijk op om zo weer klaar te zijn om voor een onbepaalde tijd weer minder voedsel tot onze beschikking te hebben. Ons voedingspatroon is in al die jaren natuurlijk drastisch veranderd, maar ons lichaam is van binnen daar nog niet op aangepast. Een crash dieet kan effectief zijn als je in een korte tijd wat kilo’s kwijt wilt, om bijvoorbeeld weer in die ene jurk of broek te passen, maar houdt er wel rekening mee dat je weer kunt aankomen als je weer je normale voedingspatroon oppakt. Wat kun je dan wel het beste doen als je blijvend en gezond wilt afvallen zonder weer aan te komen?

 

Gezond afvallen door de juiste voeding

Je weet vast wel dat groente en fruit gezond zijn en dat pizza en friet niet gezond zijn, maar toch is het voor veel mensen nog onduidelijk welke producten er nou gezond of ongezond zijn. Ook de supermarkt en de reclame op tv hebben hier invloed op, je denkt gezond bezig te zijn door bepaalde producten te kopen, maar achteraf blijkt dat het product helemaal niet zo gezond is en je jezelf hebt laten verleiden door verkooptrucs en aantrekkelijke aanbiedingen in de supermarkt. Probeer daarom zo min mogelijk kant-en-klare producten en voorverpakte pakjes en zakjes met voedingsmiddelen te kopen. Maak zoveel mogelijk zelf en kies verse ingrediënten. In die makkelijke kant-en-klare producten zitten namelijk ontzettend veel suikers, zout en andere stoffen die niet gezond zijn. Zonder dat je er erg in hebt krijg je die binnen, wanneer je er voor kiest zo veel mogelijk zelf te maken krijg je al veel minder suiker, zout en ongezonde vetten binnen, dit scheelt al een hoop calorieën!

 

Koolhydraten en afvallen

Wat je misschien wel weet is dat er verschillende soorten koolhydraten zijn en dat die ieder een ander effect hebben op je bloedsuikerspiegel en de vertering ervan. Laat daarom alle snelle koolhydraten links liggen, die vind je in:

  • Witte pasta
  • Witte rijst
  • Wit brood
  • Pizza
  • Hotdog en hamburger broodjes
  • Koekjes
  • Snoep
  • Taart en gebak
  • Frisdrank en fruitsappen uit pak
  • En andere zoetigheid

 

Vervang deze snelle koolhydraten door complexe (langzame) koolhydraten, deze worden langzaam verteerd en kost ons lichaam meer energie om af te breken en om te zetten in energie. Daarnaast kun je deze energie geleidelijker gebruiken, waardoor je er meer aan hebt. Complexe koolhydraten vind je in:

  • Volkoren brood en andere volkoren producten
  • Volkoren pasta
  • Volkoren spelt producten
  • Zilvervliesrijst
  • Havermout
  • Groente
  • Noten, zaden en pitten
  • Bonen, linzen en andere peulvruchten

Laat een reactie of vraag achter »