Crash dieet

Daphne Boters november 1, 2016 0

Een dieet volgen is een van de bekendste manieren van afvallen. Nu bestaan er echter een flink aantal verschillende soorten diëten. Je hebt het vast wel eens meegemaakt dat een vriendin of collega het ideale dieet had gevonden, waarbij de kilo’s eraf vlogen, maar dat datzelfde dieet voor jou helemaal niet zo goed bleek te werken.

Dat komt omdat elke persoon en elk lichaam vaak net anders reageert op afvalmethodes. Daarom is het van belang dat je de juiste methode vindt, die het beste bij jou en je lichaam past. Je hebt vast wel eens van gehoord van een crash dieet.

Een dieet is een crash dieet wanneer je zo snel mogelijk zo veel mogelijk af probeert te vallen door minder dan 1000 calorieën per dag tot je te nemen. Zoals je misschien weet is de geadviseerde hoeveelheid calorieën voor een volwassene tussen de 2000 en 2500 per dag. Enkele voorbeelden van crash diëten zijn:

  • Een 1-dag-dieet
  • Een 3-dagen-dieet
  • Een 3-dagen-dieet
  • Een soep crash dieet
  • Een yoghurt crash dieet
  • Een ziekenhuis crash dieet

Elk bovengenoemd dieet volgt een strak schema, waarin je niet meer dan 1000 calorieën op een dag binnenkrijgt. Wanneer je een van deze crash diëten probeert, zal je merken dat het nog een hele uitdaging is!

De voordelen van een crash dieet

Een crash dieet is een heel specifieke en gerichte vorm van afvallen, die voor sommige mensen prima kan werken. De voordelen van een crash dieet zijn dat je er in korte tijd aardig wat kilo’s mee kwijt kunt raken. Bovendien zijn er strakke dieetschema’s beschikbaar, zodat je precies weet waar je aan toe bent. Zo’n dieetschema kan er als volgt uitzien:

  • Bij het opstaan twee glazen koud water drinken.
  • Als ontbijt neem je een schaaltje magere yoghurt, een kop koffie en een stuk fruit.
  • Tussendoor neem je één stukje fruit en een glas water.
  • Voor de lunch eet je hetzelfde als voor het ontbijt: een schaaltje magere yoghurt, een kopje koffie en een stuk fruit.
  • Tussendoor kun je weer een stukje fruit nemen, een glas water en eventueel een kopje koffie.
  • Voor het avondeten volstaat een bakje sla, aangevuld met rauwkost, zoals wortel, komkommer of tomaat. Neem een bakje magere yoghurt als toetje met een stukje fruit ernaast of erdoorheen.
  • Verder mag je ‘s avonds nog twee koppen zwarte koffie en water drinken.

Dit is het schema voor een 1 dag crash dieet. Zie je hoe strak en streng dit dieet is vormgegeven? Het heet immers niet voor niets een crash dieet. Hiermee zou je in één dag tot wel twee kilo af kunnen vallen.

De nadelen van een crash dieet

Wanneer je geïnteresseerd bent in het volgen van een crash dieet, is het ook belangrijk om op de hoogte te zijn van de nadelen van crash diëten. Een crash dieet kan klinken als een wondermiddel – als je het vol kan houden – maar dat is het zeker niet. Het belangrijkste nadeel is dat een crash dieet inherent ongezond is.

Plotseling veel minder gaan eten is geen goed idee, omdat het je lichaam in de war brengt. Daarnaast zorgen crashdiëten niet voor een duurzame verandering in je eetpatroon, waardoor je het welbekende jojo-effect creëert. Inderdaad, met een crash dieet kun je in korte tijd flink afvallen, maar omdat een dergelijk dieet je niet traint om structureel gezonder te leven, is het bijna zeker dat je na afloop weer in je oude eetgewoonten vervalt, waarmee je al je harde werk en afzien ongedaan maakt.

Daarnaast zijn crash diëten een type dieet dat uitsluitend focust op de inname van calorieën en die zo veel mogelijk probeert te verminderen. Daarmee houdt zo’n dieet zich echter slechts bezig met één aspect van gezond afvallen. Naast een verminderde calorie-inname is het tevens van belang dat je regelmatig meer calorieën verbrandt. In de basis is afvallen niets anders dan meer calorieën verbranden dan je binnenkrijgt.

Op een gezonde manier duurzaam gewicht verliezen

Crash diëten zijn dus een valide en bruikbare manier om in korte tijd zo veel mogelijk kilo’s kwijt te raken. Maar het vormt geen structurele, gezonde of duurzame manier om met overgewicht om te gaan. Ervaringen van mensen die crash diëten volgden lopen ook zeer uiteen. Er staan twee dingen buiten kijf:

  • Crash diëten zorgen dat je je minder dik voelt door het weinige eten dat je tot je neemt en de hoeveelheid water die je drinkt.
  • Bijna iedereen die het heeft geprobeerd is het erover eens dat crash diëten enorm moeilijk vol te houden zijn.

Wil je naast gewicht verliezen ook conditie, uithoudingsvermogen en spiermassa opbouwen, dan heb je aan alleen diëten, laat staan crash diëten, niet genoeg. Het structureel aanpassen van je eetpatroon en het beginnen met sporten (het liefst enkele keren per week) zijn gezondere en meer op de lange termijn gerichte oplossingen voor het bestrijden van overgewicht.

Laat een reactie of vraag achter »