Eten uit emotie

Daphne Boters mei 22, 2014 0

Eten uit emotie – 4 tips om ermee te stoppen

Eten uit emotie is een belangrijke oorzaak waarom veel mensen te dik worden. Dit blijkt onder andere uit onderzoek uitgevoerd door de Radboud Universiteit. Mensen die eten uit emotie worden emotionele eters genoemd. Je eet dan niet omdat je honger hebt maar omdat je denkt dat door te eten jij je beter gaat voelen.

Ben ik een emotionele eter?

Wanneer ben je eigenlijk een emotionele eter? Een hele relevante vraag. Weet je namelijk dat je een emotionele eter bent dan kun je het probleem bij de wortel aanpakken. Om de vraag goed te kunnen beantwoorden is het handig om jezelf onderstaande vragen te stellen.

  • Eet ik weleens zonder dat ik het eigenlijk in de gaten heb?
  • Heb je een regelmatig een schuldig gevoel nadat je gegeten hebt?
  • Als je last hebt van stress of een vervelende situatie mee hebt gemaakt verlang je dan naar eten?
  • Vind je dat door een bepaalde prestatie te leveren je wat extra (ongezond) eten hebt verdiend en eet je het vervolgens ook op?
  • Verzin je voor jezelf excuses om (teveel) te eten?

Als je één of meerdere van bovenstaande vragen met “ja” moet beantwoorden dan ben je waarschijnlijk een emotionele eter. Dit is helemaal niet erg, het is belangrijk dat je dit van jezelf weet en er wat aan gaat doen! Lees hier waarom stress een gevaar is voor je gewicht.

Welke excuses zien we vaak voorbij komen?

Excuses zijn er in vele soorten en maten. Hieronder een overzicht van enkele die veel voor komen.

  • “Nog even deze doos chocolade leeg eten, morgen ga ik wel weer gezond eten maar nu nog even niet!”
  • “Deze week eet ik toch al ongezond dus vandaag kan er ook nog wel bij”.
  • “Ik zal toch altijd te dik en onaantrekkelijk zijn dus waarom zou ik me er nog druk om maken?”

Zijn deze excuses herkenbaar? Tijd om er wat aan te gaan doen!

4 tips om te stoppen met emotioneel eten

Tijd om wat aan het probleem te gaan doen en te zorgen voor een gezonder en aangenamer leven. Want één ding is zeker: emotioneel eten geeft je uiteindelijk geen voldoening maar zorgt er alleen maar voor dat je minder goed in je vel komt te zitten. Door emotioneel eten los jij geen problemen op en leer je er niet over te praten waardoor de emoties en problemen zich alleen maar verder opstapelen.

Tip 1: Probleemanalyse. Ga bij jezelf na waarom jij extra gaat eten, wat is de oorzaak?. Om je hierbij te helpen noem ik hierna enkele veel voorkomende oorzaken:

  • Onzekerheid
  • Stress
  • Slecht nieuws en tegenslagen
  • Je niet gewaardeerd voelen
  • Verveling

Ga voor jezelf na welke oorzaken of oorzaken voor jou van toepassing is. Pak vervolgens de oorzaak van het probleem aan.

Tip 2: Herkenning. Als je de oorzaak kent kun je veelal ook aanvoelen/herkennen wanneer je weer een eetbui krijgt. Probeer er tegenin te gaan door naar alternatieven te zoeken. Beloon jezelf op een andere manier. Dit is afhankelijk uiteraard van wat jijzelf fijn vindt.

Tip 3: Slim inkopen. Zondig je vaak door bepaalde producten te eten zoals bijvoorbeeld chocola, chips, friet etc. dan is he slim om deze producten niet in huis te halen. Ga boodschappen doen met een volle maag en wanneer jij je goed voelt. De kans dat er ongezonde producten in de boodschappenkar belanden wordt direct minder groot. En… wat je niet in huis hebt kun je ook niet opeten.

Tip 4: Regelmatig eten. Houd jezelf aan drie maaltijden per dag en tussen elke maaltijd een tussendoortje. Als je maaltijden over gaat slaan neemt het risico op snack gedrag enorm toe. Je bloedsuiker daalt teveel en je lichaam vraagt acuut om een suiker boost.

Hoe heb jij je emotionele eetbuien verslagen?

Laat een reactie of vraag achter »